Üzleti terv készítés

Minél fontosabb egy cél, annál inkább szükség van egy tervre.

Az üzleti terv a vállalkozás jövőbeni céljait és az ehhez vezető stratégiát összegző dokumentum.

Leegyszerűsítve: az üzleti terv egy vállalkozás térképe, ahogyan eljut az első lépéstől az utolsóig.

Konkrétabban ezekre ad választ:

  • Mit akarunk eladni?

  • Kinek akarjuk eladni?

  • Hol érjük el őket?

  • Mennyi pénzre van ehhez szükségünk?

  • Mennyi pénzt várhatunk ebből?

…és még ezer más kérdésre.

Az üzleti terv tehát a vállalkozás legfontosabb kérdéseire adja meg a választ.

Minden egyes cégnek szüksége van rá!

Nem csak azoknak, akik vállalkozás indítása előtt állnak, hanem azoknak is, akik már egy meglévő vállalkozást üzemeltetnek.

 

A legfontosabb előnyei

1. Validálás, hogy az ötlet működőképes-e

Az üzleti terv önmagában még nem mutatja meg azt, hogy a vállalkozásunk sikeres lesz-e.

Viszont rögtön kirajzolja, ha valahol elcsúszik a dolog logikailag.

Egyből látod például, ha a bevételeid nem elegek ahhoz, hogy fedezzék a költségeidet – vagy ha a cégednek 10 évre van szüksége ahhoz, hogy egyáltalán nullszaldós legyen.

2. Kockázatelemzés

Rálátást kapsz, hogy mi mennyibe fog kerülni, mennyit fog visszahozni, és ezáltal mekkorát kell kockáztatnod.

Így el tudod dönteni, hogy a potenciális bevétel elég nagy lesz-e ahhoz, hogy megérje a vállalt kockázatot, avagy sem.

3. Mérföldkövek kijelölése

Azzal, hogy a kész üzleti tervben lefektetjük a fontosabb mérföldköveket, illetve az elérésükre kitűzött időpontokat, pontosan látni fogjuk a cégünk fejlődésének ütemét.

Tudatában leszünk annak, hogy mikor hol fog tartani a növekedés – így megtudjuk, hogy mennyi időbe fog telni a végcél elérése.

4. Feedback

Egy már elindult vállalkozás számára azért fontos az üzleti terv készítése, mert azonnal visszaigazolást kaphat, hogy egy mérföldkövet milyen gyorsan ért el a tervhez képest.

Ez alapján kiigazításokat, korrigálásokat eszközölhet az egyes erőforrások elosztásában, felfedheti hol a hiba, és ez alapján optimalizálhat.

5. Üzleti partnerek informálása

Egy vállalkozás elindításához vagy növekedéséhez gyakran külső tőkére van szükség.

Ezt általában befektetőtől, angyal befektetőtől vagy hitelezőtől kapja meg.

Azonban a befektető is csak akkor száll be, ha a befektetése jócskán megtérül – ezt pedig az üzleti tervből tudja kideríteni.

Emellett az üzleti terv segít tisztázni, hogy a tulajdonostársak egy lapon vannak-e, és tényleg ugyanarra gondolnak.

Terjedelme

A legtöbb helyen 20-30 oldalt szoktak használni, de a nagyobb vállalkozások esetében nem ritka a 100+ oldalas üzleti terv sem.

Egy kis vállalkozás viszont 5-6 oldalban össze tudja foglalni a lényeget.

Azonban ha saját magadnak készíted, soha nem fogsz elolvasni egy 30 oldalas “kiskönyvet”, de sok esetben még 5-6 oldalt sem.

Ezért egyetlen szabály van a terjedelemhez:

Nincs kőbe vésett szabály.

A dokumentum terjedelmét abszolút az határozza meg, hogy mire szeretnéd használni.

Ezért a terjedelemre akkor kapod meg a választ, ha kitalálod, hogy milyen célból és kinek készül az üzleti terv.

Top